joi, 19 iunie 2014

OLIVIA NIŢIŞ, 2014



„(...) Ciprian Chirileanu iniţiază la Timişoara seria de acţiuni, „Penitenciar, Aeroport, Peşteră” (1998, 1999, 2001) fiind primul artist din spaţiul autohton care a expus în astfel de spaţii neconvenţionale şi, înainte de toate, care a realizat un performance într-un penitenciar din Timişoara în care şi-a asumat rolul de deţinut cu toată recuzita necesară, legat de un deţinut real cu rol de călău. Întregul demers al lui Ciprian Chirileanu a vizat atât o implicare a deţinuţilor, o investigare de natură socială, cât şi stringenta nevoie de a demonstra relevanţa expunerii în spaţii alternative în care interacţiunea dintre medii (instalaţie de grafică, performance, concert rock) şi public reuşea să pună în evidenţă substanţa angajării socio-culturale a artistului. (...)”.

Fragment din cartea semnată de Olivia Niţiş, Istorii marginale ale artei feministe, Editura Vellant, Bucureşti, 2014, p. 48 – în cadrul subcapitolului 4. Politicile corpului în Europa de Est. Studiu de caz: România





Seria de expoziţii personale Penitenciar-Peşteră-Aeroport, adevaratul traseu conceptual, respectând o logică personală dată de simbolistica celor trei spaţii neconvenţionale, au fost realizate în anii 1998, 2001, respectiv 1999. Decalajul cronologic s-a datorat imposibilităţii organizarii la timpul respectiv al expoziţiei din peşteră, din motive independente de mine. Urmând conceptul, lucrările expuse în aceste locuri au fost reunite, ulterior, în ampla expoziţie de final, intitulată INCURSIUNI 980199, de la Muzeul de Artă Timişoara, un spaţiu artistic ultra-convenţional, în anul 2002. Detalii, la următoarele link-uri:


Penitenciar, Timişoara, 1998:

Peşteră, Româneşti, jud. Timiş, 2002:

Aeroport, Timişoara, 1999:

Muzeul de Artă Timişoara, 2002:
  

 Capturi video - Penitenciar: