marți, 21 iunie 2011

NODURI 1, Galeria Helios, Timişoara, 2005



Nod - Noduri (Knot - Knots, în engleză). Simbolurile nodului, mai ales în cadrul unor expresii verbale (românești), prezintă o diversitate de înţelesuri, spre exemplu: un nod în gât (a îndura în tăcere), nod în papură (a căuta supărare), a lega paraua cu zece noduri (a fi extrem de zgârcit) şi altele, cea mai cunoscută expresie fiind cea legată de tăierea nodului gordian, ca rezolvare directă şi intempestivă a unei situaţii. Nodul gordian nu are început sau sfârșit, este un nod cosmic, în strânsă legătură cu zeul fulgerului, al tunetului, al luminii. Conceptul general al temei pornește de la ideea de încurcătură, complicație (simbolistica dată labirintului și, prin extensie, peșterii) a două entități de orice fel, identice, contradictorii sau complementare, îndeplinind rolul de punct de intersecţie, de întretăiere, de simetrie etc. Este o temă complexă, pornită de la o tehnică personală experimentală denumită de mine hidromonotipie (realizată prin intermediul apei și al razelor de soare, în vara anului anul 2005 – detalii la http://ciprianchirileanu-art.blogspot.ro/2011/06/hidro-monotipia.html  ), extinsă ulterior în alte tehnici ale gravurii, dar și temporal, prin expozițiile Noduri 2 și Noduri 3, prezentate la București (2006 - http://ciprianchirileanu-art.blogspot.ro/2011/06/nod-2-bucuresti.html  ), respectiv la Cluj (2008 -  http://ciprianchirileanu-art.blogspot.ro/2011/06/nod-3-cluj-napoca.html  ).   
 


Noduri 1 – în prezentarea lui Ioan Iovan (http://ciprianchirileanu-art.blogspot.ro/2011/06/ioan-iovan-noduri.html  )



NODURI CU SENS, ÎN ALB-NEGRU


Chiar dacă, după cum însuşi mărturiseşte tânărul artist plastic timişorean Ciprian Chirileanu, personala de gravură intitulată Noduri şi vernisată ieri la Helios, e doar un preambul al Bienalei de Gravură Experimentală, atuurile ei sunt departe de a se limita la noutatea tehnicii utilizate, pe care autorul a botezat-o hidro-monotipie. „Ciprian Chirileanu, a punctat criticul de artă Ioan Iovan, se simte grafician şi acţionează ca atare, iar actuala expoziţie îl găseşte mai bine instalat într-o problematică proprie mai clară, particularizată. Aici, artistul se exprimă prin verticale şi orizontale separate, consecutive – străbateri ezitante, când aglomerate, când rarefiate, verticale lungi sau, dimpotrivă, oprite-n pătrate, în noduri, şi orizontale ambigue, iar acest tip de grafism are o simbolică bogată: linie, drum, viaţă, destin, curgere, parcurs, albie. (...)”.




C. D. Tomov


Agenda Zilei, 19 august 2005









GRAFICĂ ÎN ALB-NEGRU CU NODURI


„Hidro-monotipia” lui Ciprian Chirileanu înmănuncheată în expoziţia de gravură Noduri, al cărui vernisaj a avut loc joi, la Galeria Helios, a reunit, deopotrivă, oameni de cultură şi frumos. Iată că, după douăsprezece expoziţii, majoritatea în spaţii atipice (Penitenciar, Aeroport, Peştera de la Româneşti etc), Chirileanu expune la Helios, galeria cea mai cunoscută din urbe. Hidromonotipia se bazeză, în primul rând, pe noutatea tehnicii utilizate, dar nu acesta este singurul atu. Vorbind despre plastician, criticul de artă Ioan Iovan a precizat: „(...) Noua personală a lui Ciprian Chirileanu este de fapt o scenografie grafică în care este evidentă aşezarea, ordonarea ce dă ritmica simezelor. Tehnica hidro-monotipiei, pe de altă parte, creează oprtun efectul grafic spontan, aleatoriu, cu uşoare intervenţii ulterioare ce dau un plus de sens Nodurilor”.



V. Tomoiagă


Timişoara, 20 august 2005



NOD 2 (detaliu), ac rece, monotipie, colaj, 60x50 cm, 2005






NOD 10, NOD 11, linogravură, 10x10 cm, 2005

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu