joi, 9 iunie 2011

deOCHI, Galeria Helios,Timişoara



deOCHI: Prin alăturarea celor două cuvinte de, respectiv Ochi, (un calambur), tema conține două sensuri:  ochiul - capacitatea de a vizualiza, de a constata şi de a analiza realitatea înconjurătoare, aşa cum este ea; respectiv deochi, a deochia - capacitatea de a „vrăji” pe cineva, sau de a fi „vrăjit” de privirea cuiva, în ambele situaţii celui vrăjit fiindu-i alterată percepţia obiectivă asupra realităţii, acesta trăind într-o lume paralelă a realităţiilor, virtuale sau şamaneşti. Înţeles prin titlul în sine al expoziţiei, a deochia, desemnează o putere magică, un efect al privirii. Spre exemplu, expresia Să nu fie (cuiva) de deochi! Este o formulă de apreciere pentru calităţile fizice ori pentru inteligenţa cuiva. Toate lucrările prezentate în expoziţie sunt dominate de forma rotundă a globului ocular.

.................................................................
 
 

TRADIŢIILE ABORDATE ÎNTR-UN LIMBAJ MODERN

Prezenţe distinse la vernisajul expoziţiei lui Ciprian Chirileanu

Ieri după-masă, Galeria Helios a Filialei Timişoara a UAP a găzduit vernisajul expoziţiei personale de gravură a tânărului grafician Ciprian Chirileanu, absolvent al Facultăţii de Arte Plastice şi Decorative din cadrul Universităţii de Vest, unul dintre cei mai ambiţioşi, laborioşi şi prolifici reprezentanţi ai generaţiei de tineri creatori de frumos din capitala Banatului. Expoziţia deOCHI abordează într-un limbaj modern, expresiv şi sobru complexele aspecte ale relaţiilor dintre tradiţie, motivele arhaice şi lumea contemporană. Mitologia populară, superstiţiile, obiectele străvechi sunt prezente cu valoare de simbol şi în mintea şi psihicul individului de la începutul veacului XXI. Despre lucrările inventivului grafician au vorbit doi distinşi critici şi istorici de artă din Bucureşti: Constantin Prut şi Alexandra Titu. Inaugurarea festivă a expoziţiei a fost onorată şi de prezenţa pictorului Zamfir Dumitrescu, decanul Facultăţii de Pictură a Universităţii de Artă Bucureşti, preşedintele UAP din România, care, la Timişoara, a avut o întâlnire cu preşedinţii filialelor UAP din zona de sud-vest a ţării, precum şi separat cu breasla creatorilor de frumos din oraşul de pe Bega.

Ioan Stanciu, Agenda Zilei, 9 noiembrie 2002


deOCHI 1-6, monotipie, 400x150 cm, 2002

deOCHI 1


deOCHI 2


deOCHI 3


deOCHI 4
deOCHI 5
deOCHI 6



DeOCHI

O expoziţie noncomformistă la Helios

deOCHI se numeşte noua expoziţie de gravură a tânărului Ciprian Chirileanu, artist care a ieşit, ieri, în faţa unui numeros public, la Galeria Helios, cu noile sale lucrări. „Este o încercare a mea de a reda privirea fiecărui om din viaţa mea, fiindcă îmi place să-l privesc pe interlocutor în ochi. Pe de altă parte, încerc să scot în evidenţă ochii mei, privirea mea”, ne-a spus autorul. Ochiul este, la Ciprian Chirileanu, un semn de la care se pleacă, un liant între real şi fantastic, între subiect şi obiect. Aceste lucruri au fost observate şi scoase în evidenţă de cunoscuţii critici de artă bucureşteni Alexandra Titu şi Constantin Prut, doi profesionişti care l-au susţinut intens, încă de la debut, pe timişorean. Domniile lor au lăudat talentul plasticianului, care reuşeşte să demonstreze că are reale calităţi de grafician, iar, uneori, arată în operele sale, un noncomformism plin de idei novatoare. La vernisaj a participat şi pictorul Zamfir Dumitrescu, decanul Facultăţii de Pictură din cadru Universităţii de Artă din Bucureşti, preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici din România, care s-a arătat încântat de expoziţie.

Sorin Precup, Renaşterea Bănăţeană, 9 noiembrie 2002


deOCHI 1-7, linogravură, 70x50 cm, 2002

deOCHI 1 (s), deOCHI 6 (d)


deOCHI – UL LUI CIPRIAN CHIRILEANU

Poate pentru că ochiul nu minte, se poate mima ceea ce simţi, prin cuvinte, mimică, dar niciodată prin privire. Privirea este cea care se lasă descoperită la Galeria Helios, în cele aproape 35 de lucrări de linogravură şi monotipie, realizate de artistul plastic Ciprian Chirileanu. Artistul a pornit în realizarea acestor lucrări de la un imbold – nu raţional, cum reclamă unii plasticieni – ci de la simţire, de la senzorial. O simţire certă, care redă, prin privire, o realitate, trecută printr-un filtru subiectiv, mai apoi prin ochi şi fixată în privire. Privirea este, deci, axul în jurul căruia artistul îşi aşează creaţia. Ochiul este cel asupra căruia se stăruie, cu precădere, în lucrările de monotipie, într-o aglomerare de globuri oculare ca nişte cochilii, însă, dincolo de pupilă, se ascunde realitatea subiectivă a creatorului. Poate că, de aceea, expoziţia prezentă la Helios se cheamă deOCHI, tocmai pentru că privirea lui Chirileanu striveşte-n ea, în anumite doze, magie, relaţionări cu semenii şi, evident, mesaj...

Ionela Simina Lupu, Ziua de Vest, 12 noiembrie 2002


deOCHI 1-16, linogravur[, 10x10 cm, 2002
deOCHI 1


deOCHI 4


deOCHI 10


deOCHI 12

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu