duminică, 22 mai 2011

STUDENT FEST (1992, '93, '94 si '98)

Sunt student la Facultatea de Arte Plastice din Timişoara, din 1991. 
În anul 1992, împreună cu un grup de studenţi, membrii OSUT, am iniţiat festivalul STUDENT FEST - eu am fost propus de către Diogene Bihoi să mă ocup de expoziția de caricatură din cadrul secțiunii Umor, știindu-mă încă de la revista Rîsu' Plînsu'. La prima ediţie, în anul 1992, tematica a fost Punctul 8, unde secţiunea de arte vizuale nu era inclusă în programul general. La respectiva expoziție am expus împreună cu un alt coleg, singurii studenţi de la arte plastice participanţi la secţiunea de umor.


Păstrând legătura cu OSUT, anul următor le-am propus organizatorilor includerea unei secţiuni distincte de Arte Vizuale, cu participanţi şi invitaţi (studenţi şi profesori) de la facultăţile de profil din ţară. Așa m-am trezit cu toate domeniile care includeau vizualul: pictură, grafică, sculptură, design, arhitectură, fotografie și film...  
Tema celei de-a doua ediţii, în 1993, a fost Strada. Nu oricine avea un fax sau un calculator, iar emailurile sau telefoanele mobile încă nu apăruseră. Prin corespondenţă poştală şi folosirea multor telefoane publice, din alea cu fise, dar şi cu ajutorul celui de acasă - numărul de abonat era cuplat cu o altă familie, vecină, din care cauză convorbirile deveneau adesea greoaie... -, am pus cap la cap seria de vernisaje artă plastică, de arhitectură şi de film. Spre exemplu, am reușit să aduc, în premieră pentru publicul din România, trei filme: Timişoara, Decembrie '89, regia Ovidiu Bose Paştina, film recent premiat la Festivalul de la Berlin, în 1992. Apoi video-ul S-a votat Codul Penaldupă muzica lui Vali Sterian. Și un film semnat de Sorin Ilieșiu al cărui titlu îmi scapă... memoria, bat-o vina...


În 1994 am mai organizat ediţia a treia (având tema Nu, ca protest împotriva kitsch-ului), iar după o pauză de câţiva ani, am revenit pentru organizarea ediţiei din 1998 (Tânăr și neliniștiț), ediţie pentru care am obţinut patronajului UNESCO Bucureşti şi directoratul onorific al domnului Ioan Holender, directorul Operei din Viena.


Pe parcursul celor patru ediţii în care m-am implicat ca organizator, adeseori cu numeroase poticneli și supărări, am intrat în legătură directă cu o serie de personalităţi, repere ale culturii româneşti, mulţi dintre ei acceptând invitaţia de a participa la Student Fest. De asemenea, studenţii participanţi de atunci au devenit la rândul lor oameni de cultură recunoscuţi de breasla din care fac parte. Fiind o lista lungă, îmi rezerv dreptul să-i amintesc doar pe cei care între timp au plecat dintre noi, duşi fiecare către cerurile lor: Ovidiu Bose-Paştină, Radu Ionescu, Deliu Petroiu, Virgil Petrovici... Din toate evenimentele desfăşurate, deţin doar patru fotografii (mai jos), arhiva personală cu emisiunile tv (transfer digital 2010 și montaj 2023) postate pe youtube, conform listei de mai jos, precum și articole din ziare despre edițiile amintite mai sus.


Ceafa domnului Deliu Petroiu (critic de artă, profesor universitar), urmată de barba domnului Emil Constantinescu (geolog, profesor universitar, preşedinte al Consiliului Rectorilor din România, ulterior preşedintele României) şi imensul morcov din mine, plin de trac...






(textul din imagine îmi aparţine)




Ubi bene? Ibi patria? - performance, butuci din stejar, rumeguș, topor, craniu de cal și de om, tempera roșie, 1994 . Extras, fără sonor, dintr-o emisiune realizată de TV Europa Nova

Performance-ul Ubi bene? Ibi patria? marchează deschiderea oficială a ediției a 3-a cu tema Nu, ca protest împotriva kitsch-ului. Prin spargerea butucilor în fața intrării principale a Universității de Vest Timișoara, conceptul face aluzie la „spargerea” mentalităților sociale și culturale, a ideilor preconcepute, a metehnelor și a limbajelor de lemn specific perioadei comuniste care încă persistau în societatea românească. La final, așchiile rezultate au fost oferite publicului, un fel de invitație la deschiderea oficială a festivalului, în Aula Magna.



1_STUDENT FEST 1992, Punctul 8, prima ediție, Timișoara
https://www.youtube.com/watch?v=If7qoIa7LWw&t=57s
 
2_STUDENT FEST, 1993, Strada, ediția a 2-a, Timișoara – TVT 1, partea 1
https://www.youtube.com/watch?v=RG-wrTBsG4s&t=573s
 
3_STUDENT FEST, 1993, Strada, ediția a 2-a, Timișoara – TVT 1, partea 2
https://www.youtube.com/watch?v=Aynikv9Pr5A&t=11s
 
4_STUDENT FEST, 1993, Strada, ediția a 2-a, Timișoara – TVT `89, partea 1
https://www.youtube.com/watch?v=dMjo5myGXxI&t=448s
 
5_STUDENT FEST, 1993, Strada, ediția a 2-a, Timișoara – TVT `89, partea 2
https://www.youtube.com/watch?v=Ztw_3oezuvQ
 
6_STUDENT FEST, 1994, Nu, ediția a 3-a, Timișoara – TVR 1
https://www.youtube.com/watch?v=Hq3u321lxQg
 
7_STUDENT FEST, 1994, Nu, ediția a 3-a, Timișoara – TVT `89
https://www.youtube.com/watch?v=7dC1XZM-_Qo
 
8_STUDENT FEST, 1994, Nu, ediția a 3-a, Timișoara – TV Europa Nova
https://www.youtube.com/watch?v=T0R3kKM4_Io&t=613s

 

 






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu